torsdag 9. juli 2009

Kjønnskamp?

Hjemme hos oss er kjønnsrollemønsteret fulgt til punkt og prikke (beklager alle som har brent bh'ene sine for kvinnesaken...), i alle fall når det gjelder interesser hos barna.

Storebror digger fotball, pokemon, spiderman, dinosaurer, osv, osv, mens Frøken Snupp vil bli "Ballelina", elsker Hello Kitty, prinsesser og alt som er rosa...


Til mitt forsvar så har jeg prøvd meg på å kjøpe dukke til Storebror (ble brukt som fotball) og biler til Snuppa (kjøres rundt i dukkevogn). Rosa er ikke min yndlingsfarge, så hun har mange blå, røde og grønne klær. Men det duger rett og slett ikke. For hun vil ha "losa". Helst skulle hun gått rundt i finkjole døgnet rundt.
Så gleden var stor da mormor som er på besøk, hadde kjøpt pokemonfigurer til Storebror, og ballerinasko (turnsko), MED hello Kitty på, til lille Snupp.
Frøken Snupp hadde en fantastisk ballett-forestilling for oss, lo så tårene trillet!! (hvor er videokameraet når man trenger det?!?) og når far kom hjem fra arbeid ble det først litt pokemon-lek før det bar ut i hagen og fotballsparking.

Så er det store spørsmålet, er det så farlig da? Om gutta liker fotball, og er fornøyd med det, og jentene liker rosa og ballett? De kan da bli skikkelige og greie folk for det? Ikke sant?



1 kommentar:

Lindas hus sa...

Sånn er det hos oss også!!!Jeg har ikke prøvd engang å endre det:O)Det eneste jeg prøver er å få begge 2 til å skjønne at de må rydde etter seg;O) For der er ikke far i huset like flink.....Linda

 

blogger templates | Make Money Online