fredag 28. november 2008

Om å miste en tann...


Litt dårlig bilde tatt med mobilen...
"Oj, der mista jeg tanna mi!" Godgutten sitter der med sin første mista tann i henda, rett før leggetid. Han har det litt såre, rare, stolte, usikre uttrykket i ansiktet. Mamma'n og pappa'n i huset heier på og roser han, så han blir enda stoltere:-) Mamma'n må snu seg litt bort og tørke en tåre i øyekroken... Ærligtalt! Tåre for en mista tann. Jeg ler av meg selv - men det er litt vemodig og trist! Lillebabyen min er blitt stor gutt som mister tenner og skal snart begynne på skole! Sitter med samme følelsen som da innskrivingsbrevet til skolen plutselig og ufovarende dumpet ned i postkassa for noen uker siden... Jeg er mamma til en stor gutt, ingen baby lenger. En gutt som kommer med spørsmål som du knapt klarer å prøve å finne svaret på før et nytt kommer: "hva er gulv laget av? hva er hår laget av? hva er kroppen laget av?" "hvor mye er 8 pluss 8?" "hvorfor ligger barnehagen lenger borte enn skolen?" "er universet lenger vekk enn Molde?" osv. osv. Og mamma blir litt sår i hjertet sitt, kanskje det er derfor papirene som skulle sendes tilbake til skolen, fremdeles ligger på kommoden i gangen og ikke har kommet seg i postkassa?


Tanker om årene som kommer, rett rundt svingen spør du meg! konfirmasjon, tenåra, kjærester, studier etc.etc popper opp i et rørt modersinn.




Alt dette bare på grunn av en mistet tann........



I dag tidlig kunne godgutten stolt konstantere at tannfeen hadde vært å bytta ut tanna i en tjuekroning! Jammen har det ikke vært prisstigning hos tannfeen også gitt! Jeg har hørt om de som får opp til 50 kr for en tann, DET er litt i det meste laget for denne tannfeen i alle fall. 10 kroner var utropsprisen her i gården, men pappafeen mente at den var verdt det dobbelte...


Når det gjelder julen, så nærmer den seg i K(a)os(e)heimen også. Har hengt opp julegardiner (ja, mannen la merke til det ;-)), ordna advedtsstake, kjøpt inn nesten alle kalendergavene og sikkert litt til som jeg ikke kommer på i farten. (mulig jeg får publisert noen bilder av det etterhvert) Skal ha gjester på besøk i morgen, pinnekjøttlag. Har hatt som tradisjon at lørdagen før 1. søndag i advent så inviterer vi til pinnekjøttlag og koser oss med juleøl, akevitt, pinnekjøtt og gode venner. Gleder meg!



Til slutt et bilde av godgutten på ettårsdagen, fotografert hos FAME. (hadde ingen nyfødtbilder på denne maskina...)



Så nå ønsker jeg alle en fin advendtshelg, vi blogges!

6 kommentarer:

Bo med Lena sa...

Hei.

Så det var deg som bestillte..:) Nå holder jeg på å pakke varene dine, så skal de ivei.

Ønsker deg en flott helg med god mat. Mmm..pinnekjøtt er sååå godt!! Kos dere!

Lena :)

Julies sa...

Tida går, sånn er det bare ! Men de har jo en viss sjarme når de blir eldre og, da...
Imponert over at mannen din la merke til gardinene ! Han må jo rett og slett være unik !
Dattera mi hadde begynt å tvile på tannfeens eksistens da hun mistet en av tennene - derfor la hun den i ett glass som hun gjemte godt. Jeg lette og fant det ikke. Neste morgen hadde hun med seg glasset og tanna når hun kom ned og fortalte at nå var hun helt sikker på at tannfeen IKKE eksisterte og at det var JEG som la penger i glasset. Da ble jeg reddet av den ett år eldre broren hennes. "Tror du tannfeen gidder å lete etter tanna di hele natta,eller ? " sa han. Og det hører med til historien at hun fortsatte å legge tennene i glass...

Anonym sa...

så lurt det var å ha pinnekjøttaften før julerushet starter for fullt. Fundert på litt hvordan jeg skal få det til.. Håper du får en kjempefin pinnekjøttaften

Sessan ☆ Prinsessan sa...

Kos er massa med pinnekött & trevligt sällskap!!

& de ögonen kunde man ju drunkna i ♡♡♡

Stor klem fra Sessan

Tante Mimmi sa...

ÅÅÅ, der er me og! Det er veldig rart- at dei veks sååå fort!
Tennene heng framlei på plass, men brevet kom i postkassen!(uff)
Eg lurar på korleis det skal gå...tenkjer med gru på at berta mi skal sitje i ro!(...)
Kan eg komme på pinnekjøtt i mrg???
Det var vel bra lurt! Smakar sikkert betre enn på julafta!:)
Tenk at i margen her så ligg "koppetvåga" mi! ...alt slags!Kos at du reklamerer for meg!:)
God middag!god sundag!

Kaspara sa...

God kveld i stua!
Du skriver så nydelig om den første tannfellinga, og jeg kjenner mamma-følelsene så godt igjen! Jeg måtte sannelig tute en liten skvett selv under disse milepælene og satt med mange av de samme tankene som deg. Ser forøvrig at tannfeen deres og vår opererer med samme sum.
Så herlig med pinnekjøttlag! Denne julaften konverterer vi fra ribbe til pinnekjøtt og sender sjokkbølger utover familien.
Ha en fortsatt fin kveld!
Hilsen Kaspara

 

blogger templates | Make Money Online